onsdag 6 augusti 2008

Vilket namn? (Bibel mix)

"Ett evigt, oförgängligt namn skall jag ge dem.
Främlingar som sluter sig till Herren och vill göra tjänst hos honom, älska Herrens namn och vara hans tjänare."
(Jes 56:6)

Det här är mäktiga ord från Jesaja. Sedan hoppar vi till Johnannes evangelium och läser vad som sägs om detta namn.

"Men dessa har blivit nerskrivna, för att ni skall tro att Jesus är Messias, Guds Son, och för att ni genom tron skall ha liv i hans namn." (Joh 20:31)

Vidare hoppar vi till Filliperbrevet.

"Därför har också Gud upphöjt honom över allting och gett honom namnet över alla namn, för att i Jesu namn alla knän skall böja sig, i himlen och på jorden och under jorden, och alla tungor bekänna, Gud, Fadern, till ära, att Jesus Kristus är Herren" (Fil 2:9-11)

7 kommentarer:

  1. Det är också intressant att sätta ett likhetstecken mellan namn och djupaste identitet vilket Jesaja gör. Det är applicerbart på namn i hela bibeln..

    SvaraRadera
  2. Nu hänger jag inte med på vad du mernar. Kanske trög så här på kvällskvisten.

    Lördag förmiddag kan nog fungera för min del, men fika alltså

    SvaraRadera
  3. Jag skriver otydligt. Ex. "En evig, oförgänglig [djupaste identitet] skall jag ge dem."

    Det går liksom som en röd tråd, och är värt att tänka på särskilt som Jesus identifieras som Namnet över alla namn.

    Det är något att sug på precis som betydelsen av Ordet i alla dess meningar.

    Då säger vi lördag förmiddag.

    SvaraRadera
  4. Då förstår jag dig broder. "oförgänglig" är ett intressant ord att dyka ner i.

    Vi kan höras av innan, tror med med största sannolikhet att jag kan på lörda iaf.

    SvaraRadera
  5. Själv har jag mycket av den där judiska intinkten, namnfobin, jag ycker t ex inte alls om att använda ordet "Gud", det får formligen tungan att skrynla sig i munnen.

    Så jag säger i stället: Höga Namnlösheten, eller ev. bara Namnösheten.

    På så sätt undviker man begränsande föreställningar. Det sägs överhuvud taget ingenting om vad som avses, det blir h-e-l-t apofatiskt. Det måste vara det rätta!

    Kristendomen är alltså INTE djupaste sanning, utan en emanation, en partialitet.

    Det synsättet tycks mig det enda rimliga.

    SvaraRadera
  6. Krax skrev :
    "Kristendomen är alltså INTE djupaste sanning, utan en emanation, en partialitet."


    Antingen så är Jesus den ända vägen till Gud eller så är han inte det. Finns ingen medelväg till Gud. Antigen så är man kristen och tror på det som Jesus säger här nedan, eller så tror man inte på det.

    Joh 14:6
    Jesus sade till honom: "Jag är vägen och sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.

    SvaraRadera
  7. Krax: Det beror väl lite på vad man menar med Kristendom. Sanningen är kanske inte alltid det som predikas, det som kyrkan i sin ofullkomlighet står för, men en reduktion av kristendomen som en väg till upplysning som perennialisterna vill hävda är att göra något ganska alldagligt av något mycket vackert. En reduktionism som där man är tillbaka i att människan skall frälsa sig själv genom prestationer.

    SvaraRadera