söndag 8 november 2009

Parce mihi Domine.



Den sakrala kompositören Cristobal de Morales beskriver Jobs plåga , i ett av sina mästerverk; "Parce mihi Domine." En helt underbar låt enligt mig (Tack Xploit för denna info)

Låten handlar om dessa verser:

"Lämna mig i fred, mitt liv är bara en vindil.
Vad är en människa
att du gör så stor sak av henne
och bryr dig så mycket om henne,
granskar henne varje morgon,
prövar henne var dag och stund.
När skall du vända blicken från mig,
låta mig vara medan jag hämtar andan?
Om jag har syndat, vad gör det dig,
du människornas bevakare?
Varför gör du mig till mål för dina angrepp,
tröttar ut dig med att slå mig?
Varför förlåter du inte min synd,
utplånar min skuld?
Snart vilar jag ändå i mullen,
söker du mig är jag borta
" (Job 7:1-21)

2 kommentarer: