tisdag 18 augusti 2009

Motsägelser

Vad säger ni om dessa tre texter? Hur skall man tolka detta? Säger inte Jesus att ingen farit upp till himlen? Vart kom Elia och Enok till för ställe då?

"I tro togs Henok härifrån så att han inte behövde se döden. “Man fann honom inte mer, ty Gud hade tagit honom härifrån”. (Heb 11:5)

"Medan de gick och samtalade, se, då kom en vagn av eld med hästar av eld och skilde de båda från varandra. Och Elia for i stormvinden upp till himlen. Elisa såg det och ropade: "Min fader, min fader! Du som för Israel är både vagnar och ryttare!" Sedan såg han honom inte mer" (2 Kungaboken 2)

"Ingen har stigit upp till himlen utom den som stigit ner från himlen: Människosonen." (Joh 3:13)

9 kommentarer:

  1. Upp till kan man ju också fundera på. Var ligger himlen någonstans?

    SvaraRadera
  2. Ja det kan man fundera på :)

    SvaraRadera
  3. Stefan Herczfeld19 aug. 2009 13:16:00

    Den klassiska tolkningen är ganska bokstavlig:
    Kristus steg upp till himmelen (av egen kraft), medan alla andra tas upp till himmelen (av någon annan).

    SvaraRadera
  4. Ja det var var en rätt vettig förklaring Stefan..

    SvaraRadera
  5. För Moses och Elia visar ju sig för lärljungarna på berget, det måste ju innebära att det fanns i Guds närhet..
    En del brukar säga att det enbart var en syn som Jesus visade lärljungarna, och det inte var rent konkret Elia och Mose som personer.
    Vad anser du om det?

    SvaraRadera
  6. Sen finns det väl de som hävdar att det finns fler himlar. Sju himlar om jag inte missminner mig. Paulus skriver väl t.ex. att han blev uppryckt till tredje himlen... Så kanske menar Jesus att ingen har kommit upp till högsta himlen utan finns i någon lägre himmel!??! *sorteras under avdelningen för långsökta teorier?*

    SvaraRadera
  7. Ja det är tankvärt Johanna..

    SvaraRadera
  8. Vissa kyrkofäder talar om att det finns olika grader av välsignelse i himmelriket, beroende på i vilken grad en människa har gudomliggjorts/helgats. Oftast talar de om tre grader (olika kyrkofäder har olika namn på graderna).

    Om man tar denna uppgift, och så att säga parar den med det som sagts ovan, nämligen:

    a) Kristus steg upp av sig själv (han var Gud av naturen), medans helgonen blir upptagna (dvs blir gudar av nåden)

    b) det talas om sju himlar (kanske en parallel till kyrkofäders tal om tre grader av välsignelse i himmelriket?)

    Då kanske slutsuman blir ngt i stil med att Kristus som människa är den ende människan som har av sin egen kraft - eftersom han är Gud - kommit till himmelen. Hans liv, helighet och gudomlighet kommer inifrån sig själv. Andra människor blir tagna dit, helgade, gudomligjorda utifrån, av nåd. Och av dessa blir vissa det mer än andra, d.v.s. kommer till grad ett, två eller tre. Men Kristus är så fullkomlig (sju är väl dessutom fullkomlighetens tal?) att han s.a.s "når till grad 7".

    Kanske en lite lekfull tolkning, men hey, man kan ju alltid spekulera :)

    SvaraRadera
  9. Omorphia.
    Ja det är en möjlig rimlig tolking.
    Välkommen hit förresten..

    SvaraRadera