måndag 20 april 2009

Johannes av Korset

Lite härlig läsning från Johannes av Korset och boken "Själens Dunkla Natt"

"När en människa har blivit omvänd av Gud får hon näring genom Anden, hon känner sig omsluten av honom. Som en kärleksfull mor tar Gud hand om den unga själen, tröstar den och ger den andlig mjölk. Det är ett stadium som människorna finner stor glädje i. De börjar be med stor iver och uthållighet. De ägnar sig åt alla slag religiösa handlingar därför att det ger dem en sådan glädje.
Men det kommer en tid då Gud bjuder dem att gräva djupare. Han undanhåller människan sin ljuvliga tröst för att lära henne göra det goda och hindra henne från att lägga sig till med onda vanor.


De som är nybörjare i det andliga livet har en tendens att bli mycket ivriga att utöva detta. Den värsta faran för dem är att vara nöjda med sin kristendom och med sig själva. Det är lätt att känna ett slags hemligt högmod, vilken är den första av de sju huvudsynderna. Sådana människor blir alltför andliga. De talar gärna om ”andliga ting” hela tiden. De är nöjda med sin egen tillväxt. De föredrar att undervisa framför att bli undervisade. De fördömer andra som inte är så andliga som de. De liknar farisén som skröt över sig själv och föraktade publikanen som inte var så andlig som han. Djävulen underblåser ofta deras nit så att deras högmod förökas ännu mer. Djävulen vet att all deras strävan och dygd blir värdelös och övergår i synd om den inte tuktas. De utövar nu sin andlighet för att njuta av andras uppskattning. De vill att andra skall förstå hur andliga de är. De börjar dra sig för att erkänna sina brister för varandra, för det skulle rasera den bild de byggt upp av sig själva. Alltså förringar de sina synder när de biktar sig, för att de skall framstå som mindre ofullkomliga.

De tigger Gud om att han skall ta bort deras brister, men det gör de endast för att de vill fyllas av frid, och inte för Guds egen skull. De inser inte att om Gud skulle ta bort deras brister från dem skulle de troligen bli ännu mer högmodiga och självgoda. Men de som strävar efter att göra Guds vilja möter detta högmod med ödmjukhet. De lär sig att inte tänka högt om sig själva och deras religiösa handlingar. Istället koncentrerar de sig på hur stor Gud är och tänker på vad han har gjort för dem och hur litet dem kan göra för honom. Guds Ande bor i sådana människor och manar dem att hålla sina inre skatter hemliga
"

http://www.soku.org/talmide/kyrkofader_johannes_av_korset.asp

10 kommentarer:

  1. Coolt att du läser Johannes av Korset! Det har jag själv inte hunnit med ännu.

    Har du hunnit läsa hela Själens dunkla natt? Kan du rekommendera den?

    SvaraRadera
  2. Johan..
    Jag har inte läst boken, men jag hört mkt gott om den..
    Excelsis har läst den, du kanske ka ge lite tips (om du läser detta)

    SvaraRadera
  3. Kul att du tar upp den!

    Jag har läst boken - det var en av de första katolska böcker jag läste.

    Kan rekommendera den! Men man kan behöva läsa en bok som förklarar hans teologi. Br. Wilfrid har skrivit en - tror den heter "Natten är mitt ljus". Om man inte är så insatt i karmelitisk/mystik spiritualitet behövs det för att man ska förstå den rätt.

    P.S. Bilden föreställer inte Johannes! Det är en ikon av St. Georg. Du skulle kanske byta ut den till en bild av Johannes istället?

    SvaraRadera
  4. Självklart... Boken är absolut att rekommendera. Den går sakligt, närmast vetenskapligt igenom de andliga processerna i närmandet till Gud. Då med fokus på Andens genomglödgande av själen, torka med mera. Själens dunkla natt är egentligen en dikt i vilken bara de två första verserna kommenteras, vilket är intressant. Jag läste Andlig sång B (Cantico B) innan vilket nog var bra, som ett komplement om inte annat. Andlig sång går längre är själens dunkla natt, kommenterar ämnena i de verser i dikten som Johannes inte kommenterar i sin framställan.

    Hos Johannes av Korset flyter den jordnära efterföljelsemystiken i devotio moderna, och Eckehart stratosfäriska bilder samman till underbar poesi, flytande språk och påfallande modernt och relevant. Johannes av Korset är en av de stora absolut.

    SvaraRadera
  5. Fascinerande läsning. Det är inte första gången jag läser om "själens mörka natt" men jag är tacksam att du länkade till denna artikel.

    Mvh,

    SvaraRadera
  6. Johannes av Korsets undervisning är det bett i! Han smickrar oss inte utan ger oss sanningen direkt. Men han är inte helt enkel att förstå så jag rekommenderar verkligen broder Wilfrids bok som bredvidläsning (den som Charlotte Therese talar om). För övrigt rekommenderar jag allt från Karmel!

    SvaraRadera
  7. Tack för alla svar...

    Denna vers har vrekligen greppat tag i mig..,

    "De tigger Gud om att han skall ta bort deras brister, men det gör de endast för att de vill fyllas av frid, och inte för Guds egen skull. De inser inte att om Gud skulle ta bort deras brister från dem skulle de troligen bli ännu mer högmodiga och självgoda."

    Jag drabbas ofta av dessa ting.. Det är så klockrent formulerat så det är inte klokt.

    Ps: Charlotte, få se om jag orkar byta bild :)

    SvaraRadera
  8. Ska du läsa mer av Johannes så kan det vara en idé att börja med boken "Andlig sång" - för att få del av det ljusa målet - innan du läser om nattmörkret...

    Även "Levande kärlekslåga".

    "Bestigningen av berget Karmel" är väldigt systematisk - bör kanske sparas till sist.

    P.S. Fint att du tog dig tid att byta bild!

    SvaraRadera
  9. Charlotte.Tack för tipset, skall kolla upp dem böckerna..

    SvaraRadera
  10. Stefan Herczfeld23 apr. 2009 20:04:00

    Tack för påminnelsen! Jag går gärna tillbaks till Johannes & Theresa av Avila!

    SvaraRadera