"En av fariséerna bjöd hem Jesus på en måltid, och han gick till honom och lade sig till bords. Nu fanns i staden en kvinna som var en synderska. När hon fick veta att han låg till bords i fariséns hus, kom hon dit med en alabasterflaska med olja och ställde sig bakom honom vid hans fötter och grät. Med sina tårar började hon väta hans fötter och torkade dem med sitt hår. Och hon kysste hans fötter och smorde dem med oljan. Farisén som hade inbjudit honom såg det och tänkte: "Om den mannen vore en profet skulle han känna till vad det är för slags kvinna som rör vid honom, att hon är en synderska."
Då sade Jesus till honom: "Simon, jag har något att säga dig."
Simon svarade: "Mästare, säg det." - "Två män stod i skuld hos en penningutlånare. Den ene var skyldig femhundra denarer, den andre femtio. Eftersom de inte kunde betala, efterskänkte han skulden för dem båda. Vilken av dem kommer nu att älska honom mest?" Simon svarade: "Den som fick mest efterskänkt, skulle jag tro." Jesus sade: "Du har rätt." Sedan vände han sig mot kvinnan och sade till Simon: "Ser du den här kvinnan? När jag kom in i ditt hus, gav du mig inget vatten till mina fötter. Men hon har vätt mina fötter med sina tårar och torkat dem med sitt hår. Du gav mig inte någon hälsningskyss, men sedan jag kom in har hon inte upphört att kyssa mina fötter. Du smorde inte mitt huvud med olja, men hon har smort mina fötter med balsam. Därför säger jag dig: Hon har fått förlåtelse för sina många synder. Det är därför hon visar så stor kärlek. Men den som har fått litet förlåtet älskar litet." Sedan sade han till henne: "Dina synder är förlåtna." Då började de andra bordsgästerna fråga sig: "Vem är den här mannen, som till och med förlåter synder?" Men Jesus sade till kvinnan: "Din tro har frälst dig. Gå i frid." (Lucas 7)
Detta kapitel har liksom följt med mig ett tag. Det försvinner inte från mitt hjärta. Det är en fascinerande berättelse som innehåller många djup.
Jesus visar oss att han inte gör skillnad på människor, här ser vi ett det finns ett förakt mot den syndiga prostituerande kvinnan. Men Jesus visar att hon har fått synderna förlåtelse för alla syna synder, och är så uppfylld av glädje att hon vill visa denna tacksamhet för Jesus.
Men samtidigt så inser jag i min mänskliga svaghet att jag med stor sannolikhet skulle reagera likadant som fariséen gör. Redan när jag läser texten så har jag svårt att ta in det som sker under middagen. Tänk själv att skåda det som sker,
”vad gör hon liksom?” ”skall han inte avvisa henne?” Sådana hade med stor sannolikhet dykt upp i mitt huvud om jag varit där.. Ja Jesus är sannerligen radikal :)
Vad har ni för tankar kring detta kapitel, dela gärna era funderingar.
Jag har inget stort att tillägga förutom att den förmedlar en oerhörd värme och är oerhört vacker i sitt budskap. Tack för att du delade med dig av denna berättelse ur lukasevangeliet.
SvaraRaderaDet är en fin berättelse som tål att begrundas iaf..
SvaraRaderaI Markus och Matteus evangelier så tolkas inte samma kvinna som "synderska" som kryper för Jesus och smörjer hans fötter utan som en kvinna som står upp och likt en präst smörjer hans huvud som om han vore en kung. Hur man vill se på kvinnan beror på vilken agenda man har, om man vill förtrycka eller upphöja kvinnan. Eftersom Markus och Matteus evangelier skrevs före Lukas, eftersomde är helt sammstämmiga så betyder detta troligen att Lukas kvinnohatiska bild av kvinnan bara är påhitt. Man får inte glömma att Lukas var "son" till Petrus som kände sig hotad av Maria Magdalenas nära ställning till hans älskade Jesus.
SvaraRaderaMen nu är inte detta Maria från Magdalena som det står om i Lukas 7, utan att det är en kvinna som beskrivs som en synderska. Förmodligen var hon prostitutuerad.
RaderaI Markus och Matteus är det en liknande historia, men inte samma.
Jag skulle vilja fråga dig vad i Lukas 7 som framstår författaren Lukas som en kvinnohatare eller Petrus som kvinnohatare?
Jag har tagit mig tid att granska det du har kommenterat.
RaderaFör det första så är historien om "Synderskan som smorde Jesu fötter" endast med i Lukas. Dock finns det liknande texter men det handlar mer om Nasarus syster Maria och det var en begravning.
Sen finns det inga belägg på att det var Maria från Magdalena i Lukas 7.
Det handlar inte om förtryck utav kvinnan utan tvärtom så vill Jesus att alla människor ska komma till honom.
Sen finns det inga belägg på att Lukas var kvinnohatare. Sen var inte Lukas son till Petrus. Lukas var en läkare som ville skriva ner vad som egentligen hände.
Sen finns det inga belägg på att Jesus hade ett förhållande till Maria från Magdalena. Dessa rykten är hämtade från mytiska texter som inte räknas som korrekta.
Det är männens fel att en kvinna blir prostituerad. De prostituerar henne genom att ge henne pengar, de möjliggör handlingen prostitutionen. Kvinnan är passiv tills männens definierar henne genom att ge henne ersättning för sex. Därför ska man inte hata och förtrycka kvinnor som säljer sex utan rikta uppmärksamheten mot de som skapar prostitutionen, och äcklas och avsky dessa och aldrig umgås med dem frivilligt, dvs torskarna, dvs männen.
SvaraRadera