söndag 22 februari 2009

Självömkan

Ja det vore väl hyckleri att påstå att livet är halleluja just nu… Har varit en tuff period den senaste, liksom ibland bara raserar saker som man trodde var trygga.. En sådan trygghet har varit mitt arbete.. Ja nu vet väl alla att dem västra delarna av Sverige blöder pga Volvo. Min firma har också drabbats av detta, jag har som fackligt ombud varit med och förhandlat om varsel den senaste tiden.. 6 stycken av 14 anställda skall varslas, så det är en väldigt uppgiven stämning på arbetet.
Jag klarar mig dock denna gången, men firman liksom blöder, konkursen hänger i luften.. 4 av dem som varslas ingår i mitt team, det är bra och härliga människor som jag står mkt nära. Det är ledsamt helt klart, vi har haft förbannat kul ihop. Helt plötsligt raserar ens trygghet, kanske blir det så att man går ut i arbetslöshet. Det får framtiden utvisa...
Sen har detta året varit ett allmänt struligt år ekonomisk. Har väl lagt ca 16 000 kr för reparationer av bilen, och det känns i plånboken för en ensamstående förälder kan jag lova. Spontant undrar jag om det inte räcker nu, slänger snart bilskrället på tippen, köp aldrig Renault megane. :)
Det är lätt att vara kristen och sjunga hur stor och mäktig Gud är allt är på sin plats. Nu stormar det omkring både mig och Johanna på olika sätt. Var är du Gud undrar man spontant ibland..

"Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig? Jag brister ut och klagar, men min frälsning är fjärran.
Min Gud, jag ropar om dagen, men du svarar inte, och om natten, men jag får ingen ro."
(Ps 22:2-3)

Jag förstår Davids längtan. Dessa psalmer är till stor tröst ibland..
Jag vet att Gud är med mig, men ibland hjälper han mig inte på det sätt som jag vill, jag vill en salig vidrörning av den helige ande så mitt hjärta flödar över av lycka.. Men jag vet också att det inte skulle hjälpa mig på sikt.
Jag tackar dig du store Gud att du finns i mitt liv. Du är den fasta klippa, trots att det stormar omkring mig har jag min blick på dig.
Och när allt kommer kring så är inte mitt liv så hemskt. Det finns dem som har det värre, jag har lägenhet bil, jobb, en underbar son, underbar tjej,vänner och är frisk och kry.
Så egentligen vill jag bara delge att livet inte alltid är på topp. Det kan vara nog så viktigt att erkänna det.. Livet går upp och ner..
Bless..

8 kommentarer:

  1. Ibland blir det bara för mycket... Jag skall be för dig.

    SvaraRadera
  2. Tack det behövs..

    SvaraRadera
  3. Efter tegn kommer sol!Vet att det inte alltid går på räls,gått igenom en hel del själv,men det är underbart att ha Gud att gå till!Minns när vi letade hus och hade hittat ett som vi var säkra på att vi skulle få,det var sluten budgivning och vi var så säkra på att viskulle få det att vi t.o.m.köpt en vedspis som skulle passa så bra i detta hus. Det var även en annan vi kände som lagt bud på huset som hade flera andra fastigheter,men som sa lite nonchalant till oss att han inte var så noga med att få det,vem tror ni fick det om inte denne man,det var ett slag i ansiktet,det sänkte faktist oss en lång tid. Nu med detta i backspegeln är vi enormt tacksamma att det blivit som det blev!Det som är viktigt i allt vi går igenom är vår attityd,Bibeln säger "Allt förmår jag i Honom som ger mig kraft" I den vevan när detta var med huset så blev vi även knivhotade av en granne i det område där vi bodde och fick vara med om rättegångar mot denna man.Mitt i allt detta så hade vi en underbar bönegrupp som bad för oss och stöttade oss på många sätt,vi fick se Guds omsorg och människors på ett fantastiskt sätt! Ibland är det viktigt att förstå att det finns många som haft det tufft i livet,men tron bär igenom och det finns ljus i slutet av tunneln!Glöm inte allt gott Gud har gjort för dig,du har ditt namn skrivet i himlen!Kan det vara bättre?!Gud ska hjälpa dig igenom om du förtröstar på Honom av hela ditt hjärta!Mvh.L-G

    SvaraRadera
  4. De svåra tiderna varar inte för evigt. Det kommer att komma goda tider också. Håll ut! Omge dig med goda vänner, be mycket och prata med någon person som har god livserfarenhet, kanske en präst eller pastor. Livet är en berg- och dalbana och de svåra tiderna kan kännas oändliga och outhärdliga, men de går över. Herren går vid din sida. Han lämnar dig inte, oavsett vad som händer. Förtrösta på Hans Heliga Namn. Där finns vår räddning.
    (Jag märker att jag skriver detta lika mycket för min egen skull som för din, för jag har också motgångar just nu. Låt oss be för varandra att vi tar oss igenom det här.)

    SvaraRadera
  5. LG och Tejja.. Tack för era svar.. Väldigt bra skrivet av er båda.

    SvaraRadera
  6. Jag vill bara skriva att din situation berör mig.

    Hoppas att du får erfara att vi kristna erbjuder varandra ett socialt, ekonomiskt och andligt skyddsnät. Att vi håller ihop och stöttar varandra på alla sätt.

    SvaraRadera
  7. och jag som den där "underbara flickvännen" vill bara säga att du är lika underbar som pojkvänn, vill aldrig aldrig vara utan dig och älskar dig av hela mitt hjärta, mamma skickade pengar samma dag som vi bett så mycket, tänk på de små detaljerna så kommer våra liv bli underbara, bara vi älskar och tar en sak i taget.

    SvaraRadera