onsdag 29 oktober 2008

Bibelstudie

Har lyssnat lite från Romarbrevet nu under eftermiddagen i hörlurarna på jobbet. Och kapitel 10 greppade tag i mig. Vet inte varför men, kände att jag skulle blogga lite kring den nåd som kommer av tron, kör två stycken olika böcker från bibeln, och kärnan i dessa är just detta att vi inte kan prestera oss fram till en tro, vi kan inte göra oss till för Gud. Endast i sonen är vi rättfärdiga. Sonen är den enda vägen till Gud.

Paulus säger:
"Bröder, mitt hjärtas önskan och min bön till Gud för dem är att de skall bli frälsta.
Jag kan vittna om att de hängivet tjänar Gud, men de saknar den rätta insikten.
De känner inte rättfärdigheten från Gud utan strävar efter att upprätta sin egen rättfärdighet och har inte underordnat sig rättfärdigheten från Gud.
Ty Kristus är lagens slut, till rättfärdighet för var och en som tror"

Mose skriver ju om den rättfärdighet som kommer av lagen: Den människa som håller lagen skall leva genom den. (Rom 10:1-5

Jesus säger :
"Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att fullborda" (Matt 5:17)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar