lördag 6 september 2008

Synden

Vi har haft lite debatter på forumet angående synden den senaste tiden, jag gav ett svar till en kille som helt enkelt undrade hur Jesus kan förlåta synder. . Säg gärna vad ni tycker om detta svar, ge synpunkter, ja tål kritik :)

"Enligt kristen tro så har Jesus aktoritet att förlåta synder för han är “Jag ÄR” = Jahvé –JHVH)

Men exakt hur Jesus kan förlåta synder det förstår jag inte. men jag kan ge dig min syn på det hela.
Jag förstår heller inte hur Judarna kunde får syndernas förlåtelse när dem offrade ett lamm på elden. Jag förstår inte vad som sker exakt i den sekunden då lammets läggs på elden och röker stiger upp.
Men jag tror att syndernas förlåtelse det handlar om en sann ånger i hjärtat. När man har syndat mot Guds lagar då svider det i hjärtat. Och syndernas förlåtelse handlar om en omvändelse,att göra bättring.
Och lamm var en dyrbar tillgång för en Jude på denna tiden, hela livet krestsar kring dessa djur, dem ger både kött,mjölk, och kläder. Alltså när man har syndat så offrar man en dyrbarhet för sitt liv. Här ligger nog det viktiga i detta med offret. Det var inte just lammet,röken. osv som ger en syndernas förlåtelse, man ångrar sig och ger Gud en dyrbar tillgång för att visa sin sanna ånger.

Vid en bestämd tid föds Jesus, han säger sig ha aktoritet att förlåta människors synder (endast Gud kan förlåta synder). Han är en dyrbarhet, Guds son, den väntade Messias. Han utstrålar Guds väsen. Vilken vi kan se på berget när han visar sig inför Petrus och Jakob och hans bror Johannes
"Och han förvandlades inför dem: hans ansikte lyste som solen, och hans kläder blev vita som ljuset" (Matt 16:28-17:13)

Pågrund av att han kan förlåta synder är han ett symboliskt lamm för människorna.
Ett lamm som kan förlåta synder, inte bara en gång utan jämt. Och detta är något som människor verkligen uppfattar att Jesus kan, dem känner friden som strömmar i kroppen när Jesus lägger sina händer på dem. Dem känner att han är sänd från Gud och har aktorietet att förlåta synder.
Här upphör egentligen denna offer ritual av djur som Judarna gjorde, för nu finns det en som kan göra detta för dem. Men han är också människa vilket gör det omöjligt att ge bota folks synder överallt. Han har sina begränsningar.

Vi kan alltså se Jesus som ett heligt lamm här. Men vad händer? Människans ondska och egosim som härstammar från synden har ihjäl detta lamm. Man slaktar allstå detta dyrbara lamm som kan hela och förlåta synder. Ett evigt slaktoffer för mänskigheten. Och det var syndare som slaktade det.
Gud vänder människans ondska till världens frälsning med Jesus.
Jesus vet att han skall dö, allt för att skriften om honom skall uppfyllas.
Om inte detta lamm hade slaktats då kunde Jesus inte frälsa världen. Och slutligen ser vi vad Jesus säger:

Joh 167 Men jag säger er sanningen: Det är bäst för er att jag går bort. Ty om jag inte går bort, kommer inte Hjälparen till er. Men när jag går bort, skall jag sända honom till er. 8 Och när han kommer, skall han överbevisa världen om synd och rättfärdighet och dom

8 kommentarer:

  1. Min syn på det är att det sätt synden bekämpas på är att människor vänder sig till Gud. Att relationen upprättas. Detta gör Jesus genom att uppenbara sig - Jesus är Guds utsträckta hand. Som lamm uppfyller han vår naiva juridiska tänkande - "om något offras kan vi vända oss till Gud". Och som uppstånden ger han oss möjlighet att få del av hans väsen. (Förlåt att jag tjatar om detta)

    SvaraRadera
  2. Håller med dig, får återkomma med mer tankar i ikväll, skall iväg på gudstjänst nu.

    Ps, har haft en hektiskt helg,känns som jag får skjuta på det vi pratade om.

    SvaraRadera
  3. Hej Sleepaz,
    Jag som du är nyfrälst- jag är tre år i Herren! Men ska försöka ge mina perspektiv på de olika sakerna:
    "Enligt kristen tro så har Jesus aktoritet att förlåta synder för han är “Jag ÄR” = Jahvé –JHVH)
    # Det är sant. Men huvudorsakene till att Jesus kan förlåta synder beror på två saker 1. Han är Guds offerlamm 2. Jesus har bliven given all makt. (det är sant att han är "Jahve"= Gud)

    Men exakt hur Jesus kan förlåta synder det förstår jag inte. men jag kan ge dig min syn på det hela.
    Jag förstår heller inte hur Judarna kunde får syndernas förlåtelse när dem offrade ett lamm på elden. Jag förstår inte vad som sker exakt i den sekunden då lammets läggs på elden och röker stiger upp.
    Men jag tror att syndernas förlåtelse det handlar om en sann ånger i hjärtat. När man har syndat mot Guds lagar då svider det i hjärtat. Och syndernas förlåtelse handlar om en omvändelse,att göra bättring.
    Och lamm var en dyrbar tillgång för en Jude på denna tiden, hela livet krestsar kring dessa djur, dem ger både kött,mjölk, och kläder. Alltså när man har syndat så offrar man en dyrbarhet för sitt liv. Här ligger nog det viktiga i detta med offret. Det var inte just lammet,röken. osv som ger en syndernas förlåtelse, man ångrar sig och ger Gud en dyrbar tillgång för att visa sin sanna ånger.
    # Om du läser Hebreerbrevet vill du få en klarare bild, se specielt kap. 7

    Vid en bestämd tid föds Jesus, han säger sig ha aktoritet att förlåta människors synder (endast Gud kan förlåta synder). Han är en dyrbarhet, Guds son, den väntade Messias. Han utstrålar Guds väsen. Vilken vi kan se på berget när han visar sig inför Petrus och Jakob och hans bror Johannes
    "Och han förvandlades inför dem: hans ansikte lyste som solen, och hans kläder blev vita som ljuset" (Matt 16:28-17:13)

    Pågrund av att han kan förlåta synder är han ett symboliskt lamm för människorna.
    # Jesus är inte symboliskt ett offer lamm- utan det fullkomna offer lamm, ingen symbolik- utan rakt av ett offer lamm som blidkade Gud. Se Jes 53

    Ett lamm som kan förlåta synder, inte bara en gång utan jämt. Och detta är något som människor verkligen uppfattar att Jesus kan, dem känner friden som strömmar i kroppen när Jesus lägger sina händer på dem. Dem känner att han är sänd från Gud och har aktorietet att förlåta synder.
    Här upphör egentligen denna offer ritual av djur som Judarna gjorde, för nu finns det en som kan göra detta för dem.
    # Nej, Jesus precis som judarna var ställt under lagen. Det är när förhänget bryts i två- som lagen upphör- alltså från och med Jesu offerdöd på Golgata Kors som människan för förlåtelse för sina synder en gång för alla, och det behövs inte längre några offer djur- då Jesus är det fullkomliga offer.

    Men han är också människa vilket gör det omöjligt att ge bota folks synder överallt. Han har sina begränsningar.
    # Nej, se Fil 2. Jesus gör avkall på sin majestet för att tjäna människan, och för att bli ett offer lam- målet med hans jord liv var korset. Om han ville kunne han "bota" alla människors synder, men då hade inte framtiden och förtidens människor fått forsning för sina synder. Därför är Korset det centrala, se Kol 1 och 2.

    Vi kan alltså se Jesus som ett heligt lamm här. Men vad händer? Människans ondska och egosim som härstammar från synden har ihjäl detta lamm. Man slaktar allstå detta dyrbara lamm som kan hela och förlåta synder. Ett evigt slaktoffer för mänskigheten. Och det var syndare som slaktade det.
    Gud vänder människans ondska till världens frälsning med Jesus.
    Jesus vet att han skall dö, allt för att skriften om honom skall uppfyllas.
    Om inte detta lamm hade slaktats då kunde Jesus inte frälsa världen. Och slutligen ser vi vad Jesus säger:

    Joh 167 Men jag säger er sanningen: Det är bäst för er att jag går bort. Ty om jag inte går bort, kommer inte Hjälparen till er. Men när jag går bort, skall jag sända honom till er. 8 Och när han kommer, skall han överbevisa världen om synd och rättfärdighet och dom

    # Amen

    SvaraRadera
  4. # "Jesus är inte symboliskt ett offer lamm- utan det fullkomna offer lamm, ingen symbolik- utan rakt av ett offer lamm som blidkade Gud. Se Jes 53"
    -------------------------
    Jag tror inte lärljungarna såg honom som ett lamm direkt. :)
    Han är världens frälsare, men också en vanlig människa. Tror vi menar samma sak.
    -------------------------------
    # Nej, Jesus precis som judarna var ställt under lagen. Det är när förhänget bryts i två- som lagen upphör- alltså från och med Jesu offerdöd på Golgata Kors som människan för förlåtelse för sina synder en gång för alla, och det behövs inte längre några offer djur- då Jesus är det fullkomliga offer."

    ----------------------------
    Framgör väl ganska klart att Jesus förlåter människors synder under sin tid han vandrade på jorden. Fariseerna reagerade ju på just detta i evangelierna.
    ------------------------

    # Nej, se Fil 2. Jesus gör avkall på sin majestet för att tjäna människan, och för att bli ett offer lam- målet med hans jord liv var korset. Om han ville kunne han "bota" alla människors synder, men då hade inte framtiden och förtidens människor fått forsning för sina synder. Därför är Korset det centrala, se Kol 1 och 2.
    --------------------------------
    Tror även att vi menar samma sak här.

    God bless.

    SvaraRadera
  5. Sleepaz:

    Se Johannes Döparens respons på Jesus, och sista kap. i Lukas Ev.

    Frid

    SvaraRadera
  6. Även i Johannes evangelium så säger Johannes döparen att Jesus är "Guds lamm"
    Men det betyder inte bokstavligen att Jesus är ett lamm?
    Innebörden och symboliken är ett lamm.
    Jesus kallas även för "Lejonet"

    Jag menar hela uppenabarelseboken vimlar ju av olika symboliska innebörd från Gamla testamentet.

    Jag vet inte om vi egentligen menar samma sak, men missförtår varandra?

    SvaraRadera
  7. Nej så bokstavlig ska man ju inte tolka det.
    Men Jesus är Guds Offer lamm i den betydelsen att han är det fullkomna offer för våran synder. Här finns det inga symboliska meningar, utan han är en människa som gav sitt liv som ett offer så att vi kan få syndernas förlåtelse.

    Finns de som har en symbolisk försoningslära, KG Hammar, P.P Waldenström m.fl - detta är inte en bibelsk försoningslära, det var eller fantes inga symboliska meningar med Jesu död på korset. Utan korset- va Jesus gjorde var ett försoningsoffer.

    Det första ordet, som Jesus uttalade på korset, var en bön för sina bödlar: "Fader, förlåt dem, ty de vet inte vad de gör." Detta är nu vår tröst att denne överstepräst har bett för dem, som korsfäste honom d.v.s. för oss alla. De som korsfäster honom är inte endast de judar och hedningar, som därvid lade händerna på honom och naglade honom fast vid korset, utan även vi, hela världen. Ty det är allas våra synder som har korsfäst, sårat och törnekrönt honom. Ty såframt inte dina och mina synder hade fäst Kristus vid korset, så hade väl de andra måst lämna honom i fred.

    Om inte Kristus, som den rätte översteprästen och Guds Lamm, själv hade inställt sig till att med sitt offer betala för hela världens synd och död, så hade judar och hedningar inte haft makt att korsfästa honom. Fördenskull sträcker sig denna bön till hela världen. Ty när Kristus ber för dem som korsfäster honom, så ber han också för oss alla, som med våra synder förorsakat hans kors och död, och han ber inte för att fördöma oss, utan för att göra oss saliga.

    Därför skall vi anse korset, på vilket Kristus led, som ett altare, där Kristus offrade sitt liv för våra synder och bad mitt under lidandet för att han därigenom skulle fullgöra sitt prästerliga ämbete och bringa oss i nåd, och för att vi skulle bli förlossade från synden och befriade från den eviga döden. Ty den som tar bort synden, han tar också bort döden. Döden är syndens lön, som Paulus lär i Rom. 6. Därför, där synden är borta, där är helvetet och djävulen även borta, och i stället är idel rättfärdighet, liv och salighet för handen. Eftersom Kristus genom sitt offer och sin bön på korset borttagit synden, så har varken död eller djävul eller helvete rätt till oss.

    Detta allt har Kristus på korset uträttat, inte genom våra gärningar och vår förtjänst utan genom sin lekamen och sitt blod, då han för oss blev en förbannelse och för våra synders skull dog på korset samt bad för syndarna.- Martin Luther

    SvaraRadera