Här är lite tankar som den Judiske Nachmanides (1200-talets Spanien), den förste av kabbalisterna. En mycket skarp hjärna får jag säga.
Det är tunga grejjer det här. Innehåller kompletteringar av Dr Gerald Schröder som är före detta professor i kärnfysik vid MIT. Mer info om detta tunga verk finns i länken nedan.
Talmud (Chagiga kapitel 2), i sitt försök att förstå Torah, analyserar ordet "choshech" [mörker]. När ordet "choshech" uppträder i 1 Mos 1:2, förklarar Talmud att det betyder svart eld, svart energi, en slags energi som är så kraftig att den är osynlig. Två verser senare, i 1 Mos 1:4, förklarar Talmud att samma ord -- "choshech" -- betyder mörker, dvs frånvaro av ljus.
En del andra ord skall inte heller förstås utifrån sina vanliga betydelser. Till exempel "mayim" [vatten] betyder normalt vatten. Men Maimonides säger att i skapelseberättelsen kan "mayim" också betyda universums byggstenar [Kristers kommentar: Det vanligaste ämnet i universum är vätgas, vilket på engelska heter hydrogen och betyder vattengenererare, eftersom det bildas vatten då man förbränner vätgas i syre. Väteatomens kärna består av en proton -- och ibland av en eller två neutroner -- och utgör enligt den moderna kosmologin byggstenen för alla andra ämnen, något som Maimonides således kom fram till utifrån Skriften långt innan människan kände till atomens hemligheter. Det finns uttolkare som menar att "vattnet ovan fästet" helt enkelt är den vätgas som finns överallt i universum.]
Ett annat exempel ges av 1 Mos 1:5, som säger, "Och det blev afton och det blev morgon, den första dagen." Det är första gången som en dag kvantifieras: afton och morgon. Nachmanides diskuterar meningen med afton och morgon. Betyder det solnedgång och soluppgång? Det verkar uppenbarligen så.
Men Nachmanides påpekar ett problem i denna tolkning. Texten säger "Och det blev afton och det blev morgon, den första dagen... afton och morgon, den andra dagen... afton och morgon, den tredje dagen". Sedan på den fjärde dagen så nämns solen. Nachmanides säger att varje intelligent läsare inser att det finns ett uppenbart problem. Hur kan vi ha begreppet afton och morgon de första tre dagarna om solen nämns först dag fyra? Vi vet att Bibelns författare -- även om någon tror att det var ett gäng beduiner som satt runt lägerelden på natten -- var smarta. Han eller hon eller de åstadkom en bestseller. Och som varit detta i tusentals år. Så man kan inte tillskriva att solen uppenbarar sig först dag fyra som ett uttryck för dumhet. Det måste finnas ett skäl till att den uppenbarar sig dag fyra. Och skälet är att allt eftersom tiden går och människan förstår mer och mer av universum, så kan man gräva djupare i texten.
Nachmanides säger att texten använder ordet "Vayehi Erev" -- men det betyder inte att "det blev afton". Han förklarar att de hebreiska bokstäverna ajin, resh, bet -- som bildar stammen i "erev" -- är kaos. Blandning, oordning. Detta är orsaken till att afton kallas "erev", eftersom när solen går ner, så blir synintrycken suddiga. Den bokstavliga betydelsen är "det var oordning". Torahs ord för "morgon" -- "boker" -- utgör motsatsen till detta. När solen går upp blir världen "bikoret", ordnad, möjlig att urskilja. Därför behöver inte solen nämnas förrän dag fyra. Därför att från "erev" till "boker" finns ett flöde från oordning till ordning, från kaos till kosmos. Det är något som varje vetenskapsman kan intyga aldrig inträffar i ett system utan styrning. Ordning uppstår aldrig spontant ur oordning. Det måste finnas något som styr systemet. Vetenskapen har aldrig observerat något undantag från detta."
http://www.gluefox.com/skap/skev/univalder.shtm
Intressant!
SvaraRaderaOch man behöver inte vara vetenskapsman (eller vetenskapskvinna om vi nu ska vara lite politiskt korrekta) för att inse att ordning kräver en mycket fokuserad och bestämd vilja - försök hålla ett rum där folk lever fullt ordnat, dvs välstädat, utan att lägga ner någon energi på att städa det. Omöjligt! Däremot är motsatsen - att det bildas kaos och oordning i rummet - fullt möjligt...
Sånt här gör det så tydligt vilken bonusdimension som Bibeln får av att tolkas och inte bara läsas och hur fattig trons universum blir för alla som missar denna dimension. Vare sig denna tolkning var syftad av Bibelns förattare eller inte så är den en del av textens innebörd.
SvaraRaderaJohanna G: Intressant liknelse, :)
SvaraRaderaIskra: Jag tänker lite på den debatten på fb om översättningen och det man ev missar från Hebreiskan, tycker denna tex visar lite på det.
Jag tycker den svenska översättningen i 1a mosebok är extremt dålig. Den känns så platt och stel. Jag vet inte om det är det svenska språket som förlöjligar det hela, eller delar ni samma uppfattning. Finns ju den språk som låter mesigt, Norskan är ett gulligt språk tex.
Tackar :)
SvaraRaderaStändigt återkommande problem i mitt rum. Slutar alltid med att allt ligger i en hög på golvet. Eller förhoppningsvis hög, det blir jobbigt när det sprider sig över HELA golvet...
Stökigt, vad är det för något? :)
SvaraRaderaDet är det som händer när man inte konstant ödslar energi för att ha ordning ;)
SvaraRaderaEller släpp lös min 3årige son i lägenheten då blir det kaos utan en enda gnutta energi :)
SvaraRaderaInte för att jag har några treåringar här hemma, men nog brukar de vara sådana som snaras betecknas med "överskottsenergi" än "ingen energi"??
SvaraRadera=> Därmed även bevisat att det inte är mängden energi som avgör om det är kaos eller ordning, utan hur energin kommer till uttryck: kontrollerat eller med lösa tyglar...
Haha, det var djupt det där :)
SvaraRaderaDjupt? Nja, nu ska vi inte överdriva. Det säger du bara för att klockan inte ens är 0800. Hade jag däremot sagt det efter kl. 2200 så hade du mest tyckt att det var oseriöst flamsigt eller något i den stilen...
SvaraRaderaMan är klarsynt på morgonen, sen går allt bara utför och blir flummigt :)
SvaraRaderaPassa dig för Kabbalah, Kabbalisterna är fiender till Gud.
SvaraRaderahttp://www.jesus-is-savior.com/False%20Religions/Kabbalah/kabbalah_exposed.htm