fredag 29 augusti 2008

Kyrkofadern Origenes

Jag håller på och läser en bok om "Den tidiga kristna kyrkans historia" skriven av Henry Chadwick.
Mycket intressant bok. Jag har kommit till den mycket fascinerande herren Origines.

Origenes, föddes cirka 185, troligen i Alexandria, död cirka 254, han var bibeltolkare, teolog vars skriftliga produktivitet saknar nästan motstycke; 6 000 större och mindre skrifter vittnar om det. Genom sin kombination av klassisk kristen bildning och studier av den hedniska filosofin blev han en insiktsfull apologet, och vann många för kristendomen. Ruskigt skarpt sinne hade denna herre.

Här är en bön från honom.

"Det är i bönen som själen finner fotfäste på den bibliska mediatationens stege. Dagligen läser vi skrifterna och erfar själens torka, tills Gud ger oss en föda som mättar själens hunger. Genom nåden upphöjs själen ovan alla timliga bestyr och glädjer sig enbart i Gud när den blickar in i den inre spegel som reflekterar herrens härlighet.
När själen inträtt en känsla och förening med Kristus finns inga andra behov eller utalade önskningar.

2 kommentarer:

  1. Origenes är en personlig favorit. Kanske framför allt för att han är så fri i förhållande till skriften, lekfullhet och skarpsinne är ofta en spännande kombination.

    SvaraRadera
  2. Mm han fascinerar mig. Vilket arbete han la ner på att bekämpa dov irrläror som ville snika sig in.

    SvaraRadera