torsdag 26 juni 2008

Varför måste Jesus dö?

Den frågan får vi rätt ofta i debatter på flashback. Det är ju inte helt lätt att svara på det alltid. För vissa saker föstår man helt enkelt inte. Men jag gjorde ett försök att förklara efter den kunskap jag hitills har läst mig till. Jag skulle gärna se om ni har en annan bild av denna händelse. Eller har jag förstått det fel?


Jesus besegrar den kraft i skapelsen som delade människan från Gud. Genom att utstå denna kraft (synden) med sin mänskliga natur då besegrar Jesus synden. I frestelsen i öknen möter skaparen som människa (Jesus) det skapades härskare(satan) och övervinner honom i sin person, som människa i sin skapelse. Utan Gudomlig makt övervinner Jesus satans frestelser här.

Jesus vandrar sedan vidare och predikar faderns sanning för människorna. Han lyder faderns vilja i allt han förtar sig. Han lever ett syndfritt liv. Denna sanning han predikar gör att många vill ha ihjäl honom. Och han låter sig tillfångatas och slaktas som ett oskyldigt syndfritt lamm. Och här återspelgar Israeliternas gamla sed att offra lamm när dem hade syndat.
Lammets blod räddade även Israeliterna undan döden i Egypten vid faraos straff.

Guds eviga lamm slaktas, blodet renar människorna. Han tar med sig synden i döden på korset. Jesus åker upp till fadern och blir våran överpräst som ständigt är i förbön till oss. Han låter sitt blod rena oss dag ut och dag in till sin återkommst.

Jesus säger : Tro på detta som jag har gjort. Tro på mig och tro på fadern som har sänt mig. Lev så som jag levt, föllj mig och ta på er korset, och sprid mitt ord och gör alla till lärljungar.


Uppenbarelse 5
Du är värdig att ta bokrullen
och bryta dess sigill,
ty du har blivit slaktad,
och med ditt blod
har du åt Gud köpt människor
av alla stammar och språk,
folk och folkslag.


Tubbo har lite sköna tankar kring detta på sin blogg.
http://tubbowashere.blogspot.com/2008/06/absurd.html

2 kommentarer:

  1. Brukar tänka på den första gemenskapen..

    Vad tänkte de? Var de rädda.. förvirrade.. sedan de sett Jesus avrättats..

    Det måste ha varit plågsamma tre dygn.. den där första påsken för 2000 år sedan..

    SvaraRadera
  2. Ja eller hur det var för Maria att se sin son plågas till en långsam död.

    Jag tror iaf inte lärljungarna greppade att Jesus skulle komma tillbaka när dem åg han dö på korset. Det var nog en tuff prövning för deras tro.

    SvaraRadera