måndag 23 juni 2008

I krukmakarens hus


Jag hörde en fin liknelse igår som jag vill berätta för er. I boken Jeremia kap 18 så får vi se en liknelse där Gud är en krukmakare som arbeterar med lera på en drejskiva.
Och här kan man då tänka sig Gud som skapar varje lerkärl exakt så som han vill. Men det framgår även i Jeremia att Gud lägger en del av detta på oss också. Vi har ju en fri vilja, vi kan välja att leva dåligt,leva syndigt. För att Guds skapelse skall bli fulländad i oss krävs det mer arbete med oss.

För att Gud skall kunna bearbeta leran, då krävs det att skivan snurrar. Man kan då säga att våran vilja kan få en symbolisk innebörd och liknar snurren av drejskivan.

När vi säger ja till Gud så snurrar vi i Guds händer och låter han forma oss. Men det behövs vätska,smörjelse för att leran skall formas av händerna. Här kommer den helige ande med i bilden. Anden fyller upp oss med levande vatten så att Guds händer kan forma oss.
Vill du låta Guds händer forma dig till det han tänkt med dig?

4 kommentarer:

  1. Det har jag all ambition att låta honom göra :).

    SvaraRadera
  2. Samma här. Fast man vill gärna gå sen egen väg ibland ändå. Känns som man snurrar på halvfart så gud kan forma mig lite, men så vill jag forma mig själv också.

    SvaraRadera
  3. Det var en grym liknelse. Den ska jag ta till vara på. Välsignelser!

    SvaraRadera
  4. Papa. Den är klockren. Skall också bära med mig denna.

    SvaraRadera