tisdag 20 maj 2008

David i öknen.


Det finns munkar som äter Guds ord hela dagarna, man idislar genom psaltaren och låter ordet blir levande genom att meditera sig igenom det.
Det kan räcka med en vers som läses upp i tanken och ber vidare på den och den får ett djup man inte trodde var möjligt vid första blicken på versen.
Guds ord når då in i hjärtat och texten blir levande för oss.

Här är en karamell som jag sugit på ett tag från psalm 63. Vet inte varför jag gillar denna så mycket, den liksom vill inte försvinna från mitt hjärta denna psalm.

Kanske beror det på att jag känner igen mig i Davids ökenvandring innan jag fick möta Jesus. Mitt inre var torrt.
När den helige ande vidrörde mitt hjärta, ja då strömmade det in levande vatten i mitt inre.. oj oj oj :)
Då blev jag varlse om att Jesus finns, jag skådade hans ögon, dem såg rakt på mig och blicken sade. "Kom min son, jag skall hjälpa dig"
Och jag fann livets vatten.




Psalm 63 (David i öknen)

Gud, min Gud, dig söker jag (Här har vi den där desperata Guds längtan i Davids hjärta när han vandrar i öknen och känner sig ensam och övergiven. Jesus säger: "sök så finner du, bulta på dörren så öppnas den". Här gör David en sådan bultning. Vi känner alla igen oss i David här.)


min själ törstar efter dig, (Här saknar David guds härlighet som fyller upp hans hjärta och glädjer honom, här i öknen har det hänt David något och han har lämnat Gud för en stund och skäms över detta.)


min kropp längtar efter dig,som ett kargt och uttorkat land
(Här känner David en påtaglig fysisk törst efter Gud. Hans hjärta längtar efter levande vatten, han är törstig som jorden som stått i solen länge och börjat spricka av torkan.)

Kvinnan som Jesus Möter vid Sykars brunn har också denna törst inom sig efter Gud när hon skall hämta vatten.
Jesus svarar henne:

Joh 4:14
"Men den som dricker av det vatten jag ger honom blir aldrig mer törstig. Det vatten jag ger blir en källa i honom, med ett flöde som ger evigt liv."

Det är denna törsten som Gud kan släcka i oss, när den helige ande berör vårat hjärta då finner vi livet

Bara lite tankar.

2 kommentarer:

  1. Grym blogg du har! Makalöst hur snabbt du har vuxit i tro och insikt. Man blir änna stolt över dig!

    SvaraRadera
  2. Oo man tackar :) Man lär sig mkt av allt debatterande tror jag. Sen så har jag en bra pastor också :)

    SvaraRadera