torsdag 21 maj 2009

Elisabeths lovprisning

Satt och läste lite i bibeln på väg hem från jobbet igår. Tänkte jag skulle börja Lucasevangeliet, då det var ett tag sen jag läste detta.
Och stötte snabbt på en vers som jag aldrig lagt märke till tidigare. (Jag har givetvis läst den tidigare, men inte direkt lagt märke till vad som sades)
Det är när Maria besöker Elisabeth. Då utbrister Elisabeth:

Välsignad är du bland kvinnor, och välsignad är din livsfrukt! Men varför händer detta mig, att [min Herres mor kommer till mig]” (Lucas 1)

Just den här versen finner jag intressant. Vi protestanter har ju svårt med detta med ”Guds mor” Men vad är det rent konkret Elisabeth säger här? ”Att min Herres mor kommer till mig”
Hur tolkar ni denna vers?

3 kommentarer:

  1. Det betyder att jungru Maria är Gudaföderskan, Theotokos, Guds Moder, och som sådan har hon en unik roll i frälsningsmysteriet, och det insåg Elisabeth då hon var inspirerad av den helige Ande.

    SvaraRadera
  2. Ja det är en tolkning jag också gör :)

    SvaraRadera
  3. Vet inte om jag som protestant har så värst svårt med Maria som Jesu mor.

    Frälsaren, Jesus, har en mor och det är Maria, däremot kan hon inte ses om den treenige Gudens mor, vilket starkt antyds av titeln Theotokos.

    Med det följer också att hon var Guds mor, iom att Jesus är Gud. Enda anledningen till att motsäga det skulle vara om inte Jesus var sann människa, och då blir det ju problem med resten av teologin...

    Sedan är steget från att acceptera att Maria är Jesu moder, till att tillbe henne som Guds mor och källan till frälsning, ganska stort...

    SvaraRadera