torsdag 2 april 2009

En speciell familj

"När de visa männen hade farit, se, då visade sig en Herrens ängel i en dröm för Josef och sade: "Stig upp och ta med dig barnet och dess mor och fly till Egypten och stanna där tills jag säger till dig, ty Herodes kommer att söka efter barnet för att döda det." Josef steg då upp och tog om natten med sig barnet och dess mor och begav sig till Egypten" (Matt 2)

Satt och läste lite ur Matteus häromdagen. Och på något vis så blev detta ställe extra levande för mig. Jag sögs in i Marias och Josefs situation.
Jag minns själv hur det var precis när min son hade kommit. Man var både trött och lycklig känslig och allmänt förvirrad på något skumt vis.
Om vi då tänker på Maria och Josef. Dem har virrat runt och knappt fått någonstans sova, Maria var höggravid med alla symtom som det innebär.
Tillslut hittar dem en grotta bland djuren. Sen får Josef denna drömmen vi läser om här.
Och här vill jag gärna göra en paus och reda ut en del saker kring Josef.
För det första så måste ha Josef känt sig väldigt förvirrad. Han har inte haft sex med sin trolovade. Och hennes mage växer. Normalt sett så brukar det innebära att man har haft sex med en annan människa. Det är lite av samma dilemma som uppstår när två vita européer får ett barn som härstammar från Afrika. Det är ganska uppenbart då att mamman under sin Afrika vistelse varit otrogen.
Hursomhelst så kan jag förstå Josefs tvivel när Maria säger att den helige ande har givit henne ett barn (Yea sure, hade man själv spontant reagerat)
Men av någon underlig anledning så litar Josef på Maria. Och han står vid hennes sida, och litar på henne. Han får även ett flertal drömmar. Men jag kan ju givetvis spekulera att han även tvivlade trots sina drömmar.
Och när han får sin dröm att dem måste fly till Egypten, så måste detta ha varit en väldigt jobbig resa för dem. Man vet ju själv hur mesig,nervös man är när man skall resa nånstans, trots att allt är ordnat.
Att ge sig av mitt i natten till ett främmande land, man har ingen aning om hur det är där. Man vet inte hur saker skall ordna sig, finns det jobb, finns det boende, hur skall detta gå osv?. Ett sällskap på en man, en kvinna som nytt fött ett barn, samt det lilla barnet.
Man ger sig ut mitt i natten och förlitar sig på Gud fullt ut, det är fina förebilder i tron må jag säga. Jag vet inte om jag varit så kaxig i om jag vore i deras kläder.
Och det inte vilket barn som helst, utan det är Gud själv som föds som människa, och förlitar sig på att människor tar hand om honom, ger honom kärlek, mat osv.
Sedan vet vi alla vad som händer, Jesus växer upp och vid 30 års åldern bestämmer han sig för att predika Guds ord till folket.
3 år senare får Maria se sin son bli torterad, piskad, hånad. Och slutligen så får hon se sin son som hon fött, dö på ett kors. Det är ett tufft öde för Maria. Att mista sitt barn är lika smärtsamt för alla människor. Jag kan egentligen inte föreställa mig hur det skulle vara att se min son dö på ett liknande sätt, tanken är svindlande. För mig är Marias öde mycket tufft, hon är en stor förebild i tron för mig. Man kan förstå att dem tidiga lärjungarna vördande henne mycket stort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar