tisdag 10 februari 2009

Profeter

Sitter och läser en intressant artikel om profeterna genom bibelns historia.. Väldigt intressant läsning..
Här är ett smakprov :

Johannes döparen
Fyra århundraden före Kristus lovade Gud genom profeten Malaki: »Se, jag skall sända min ängel, och han skall bereda väg för mig. Och med hast skall han komma till sitt tempel, den Herre som ni åstundar. Ja, förbundets ängel som ni begär, se, han kommer, säger Herren Sebaot» (Mal 3:1).

Fyra hundra år därefter pekar vår Herre på Johannes döparen och säger: »Han är den om vilken det är skrivet: Se, jag sänder ut min ängel framför dig och han skall bereda vägen för dig» (Matt 11:10.) Om denne man sade Jesus också: »Bland dem som är födda av kvinnor har ingen uppstått som varit större än Johannes döparen. Men den minste i himmelriket är likväl större än han» (Matt 11:11). Herren talar om människor som är stora, inte på grund av egen helighet, utan genom det uppdrag han ger dem. Johannes var stor därför att Gud använde honom att presentera den människoblivne Gudssonen för världen.

Johannes döparen var kallad till profet av Herren. Vi vet tiden för hans kallelse. Den kom i kejsar Tiberius femtonde regeringsår (Luk 3:2-4). »Då kom Guds befallning till Johannes Sakarias son i öknen. Han trädde upp överallt i landet kring Jordan och predikade bättringens döpelse till syndernas förlåtelse, så som det står skrivet i boken med profeten Jesajas utsagor: En röst hörs ropa i öknen: Röj väg för Herren» (Luk 3:2-4). Johannes profetiska budskap sammanfattas i orden: »Se Guds lamm, som borttager världens synd... Jag har sett det och jag har vittnat att denne är Guds Son» (Joh 1:29, 34


http://lbk.cc/biblicum/19934404.HTM

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar