"Ögat är kroppens ljus. Om ditt öga är friskt, får hela din kropp ljus. Men är ditt öga sjukt, ligger hela din kropp i mörker. Om nu ljuset i dig är mörker, hur djupt är då inte mörkret"
Denna har jag aldrig riktigt förstått innebörden av. Vad har ni för tankar kring detta kapitel? Det finns ett parallellt ställe som kan vara till hjälp i Ords 20:27
Fast jag kopplar ändå inte det hela. Ge mig era tankar :)
tror att Jesus menar att om jag har ett sken av att leva med Gud och det bara är ett spel för människor då är anden i människan i mörker även om man låtsas leva i ljuet.Det är värre,för då hindrar man andra att se Jesus som vill lysa genom oss."Gud hjälp oss att vara äkta ljus så människor ser dig i oss!Mvh. L-G
SvaraRaderaJag kan tänka att det beskriver vad som händer när Anden kommer till oss. Ser vi med Guds ögon så blir konsekvensen tacksamhet och kärlek. Om vi inte ser det så följer vad L-G skriver.
SvaraRaderaAnnan tanke. Självinsikt kanske har med saken att göra.
L-G : Mmm det var en bra tolkning, aldrig tänkt o dem banorna. Får tänka och be över detta. :)
SvaraRaderaExcelsis:
Att det fanns ett sådant djup visste jag inte. Tack för era svar.. Skall sova på saker och se om jag kan komplettera era svar.
Jag skulle tro att Jesus använder en liknelse som är förankrad i hans egen tid. Han ser kroppen som mörkt kött och ögat som ett fönster som släpper in omgivningen ljus. Liksom kroppens inre är försänkt i mörker och isoleras från solljuset är vi människor försänkta i syndens mörker och isolerade från Gud i oss själva. Jesus är ett fönster för människan, liksom ögat är det för kroppen. Grumlas vår relation till Jesus så skuggas vi obönhörligen från Gud liksom kroppens inre skuggas av blindhet. Om vi på det sättet skuggas från den enda frälsningen när den väl uppenbarats så befinner vi oss i än djupare mörker än vi gjorde från början. Lite som att missa bussen på morgonen, även om man inte befinner sig längre från jobbet när bussen väl gått än vad man gjorde innan så har man ändå förlorat hoppet om att hinna fram i tid.
SvaraRaderaMen vad vet jag?
Tror det handlar om den inre blicken - den andliga klarsynen.
SvaraRaderaFör varje enskild individ.
En tanke jag fick nu:
Det skulle också kunna tillämpas på hela Kyrkan - som Kristi kropp.
Ser de som visar kyrkokroppen vägen framåt riktigt tydligt, genom att leva i bön, så vandrar Kyrkan i ljuset om den följer dem (de sanna profeterna). Försöker de leda Kyrkan fel, på mänskligt sätt, men mot Guds vilja (så gör falska profeter), så hamnar hon i mörkret.
Jag tror att det är viktigt att se i vilket sammanhang de här raderna finns. Det är ett avsnitt när Jesus talar om faran med att samla skatter på jorden och att man inte kan tjäna både Gud och mammon (Matt 6:19-24). Jag tror att bilden illustrerar mörkret man hamnar i om man fastnar i penningbegärets onda cirkel. Jag har en kort kommentar om detta i mina senaste inlägg där jag presenterar en tolkningsmodell för bergspredikan.
SvaraRaderaVäldigt intressanta tankar från er. Tackar ;)
SvaraRaderaDet är intressant att notera att det är "ögat" i singular.
SvaraRaderaDet gör att jag misstänker man talar om vad Charlotte Therese benämner som den "inre blicken".
Tittar man på det ur ett fysiologiskt perspektiv så är det intressant att notera att tallkottkörteln ligger bakom vad man brukar kalla det "tredje ögat". Det finns många intressanta kopplingar mellan just tallkottskörteln, ljus, melatonin, melanin och serotonin som gör att man kan misstänka att det skulle kunna vara ett fysiologiskt center därifrån det inre ljuset strömmar.
Följande förklaring finns över det bibelstället i förordet till Complete Jewish Bible:
SvaraRadera"Moreover, much of what is written in the New Testament is incomprehensible apart from its Jewish context. Here is an example, only one of many. Yeshua says in the Sermon on the Mount, literally, “If your eye be evil, your whole body will be dark.” What is an evil eye? Someone not knowing the Jewish background might suppose Yeshua was talking about casting spells. However, in Hebrew, having an “evil eye”, means being stingy; while having an, a “good eye”, means being generous. Yeshua is simply urging generosity against stinginess. And this understanding fits with the surrounding verses: “Where your wealth is, there your heart will be also.… You can’t be a slave to both God and money.”
Jonas Melin uttrycker något liknande ser jag.
Tack för era svar, Haggaj välkommen :)
SvaraRaderaEn annan sak som jag har tänkt på är just det att man verkligen kan se i någons ögon som blivit frälst, det liksom finns en frid och salighet över en persons ögon som lever nära Gud.
Det kanske inte är detta Jesus menar? Men jag kan tänka mig att Jesu ögon visade en form av frid och medlidande.
Eller Jesu ögon när han svarar satan i öknen och tränger in med sin messianska starka ögon och svarar med bestämt röst på Armeiska.
"Gå bort, Satan! Ty det står skrivet: Herren, din Gud, skall du tillbe, och endast honom skall du tjäna"
Det är mäktigt :)
The Kristet utseende!
SvaraRadera