måndag 2 juni 2008

Bok tips


Jag gillar verkligen boken boken "Fallet Jesus" skriven av Lee Strobel. Den borde verkligen varje skeptiker läsa, då att man får stor kunskap om hur trovärdig Nya testamentet egentligen är. Hur många vet att Nya testentets historiska trovärdighet är helt outstanding i jämförelse med andra historiska verk?

Boken börjar med att Lee Strobels sambo/fru blir frälst. Detta får ateisten Strobel att börja undra hur detta kan ske, då han ser en sådan förändring och och inre frid i sin kvinnas liv. Detta måste undersökas. Och han ger sig in ett långt arbete med att söka finna svaren på om Jesus verkligen kan ha existerat.
Och journalist som han är då laddar han upp rejält med det tunga ateistiska kulsprutan i bagaget som skall massakrera det kristna teologoerna med frågor.

"Strobels jakt efter den sanna bilden av Jesus från Nasaret gjorde att han själv lämnade ateismen. Ett överväldigande bevismaterial övertygade, och Strobel säger: "Jag insåg att det skulle krävas mycket större tro för mig att hålla fast vid min ateism än att tro på Jesus från Nasaret."


http://www.libris.se/produkter/25072
Här finns en fin genomgång av boken om du mot alla förmodan inte lyder mitt råd och köper den :)

4 kommentarer:

  1. Håller med. Den är spännande.

    SvaraRadera
  2. Z:
    Japp den är spännande. Jag håller på och läser om den nu igen. Det är verkligen en guldgruva om man vill lära sig mer om evangelierna.

    Sleepaz.

    SvaraRadera
  3. Låter helt klart intressant, upplever du att den stärkte din tro?

    SvaraRadera
  4. Papa:

    Snarare så lärde jag mig mer om nya testamentet. Andligt kanske boken inte fick mig att växa. Men det ger bra kött på benen om man debatterar mycket. Då många experter på nya testamentet ger sin åsikt. Och sådant är lärorikt.

    SvaraRadera