tisdag 20 maj 2008

Blandade tankar i natten


Skaparen som jag tror på har skapat tiden och står utanför tiden. Han har även skapat mig och mitt begränsade sätt att tänka. Jag kan sålledes enbart tänka i tankebanor som rör den tid jag befinner mig i. Skapararen som står utanför tiden går utanför mitt sätt att tänka. Jag vet inte ens vad betydelsen av ordet evig är.

Många där ute verkar vilja ha vetenskapliga bevis för Guds existens för att komma till tro. Man vill att Gud släpper en Dvd där han talar om Hur han skapat världen. Väljer man Gud av rätt anledning då?

Då tror man ju inte från hjärtat. När Gud blir en vetenskap för åskådning då blir Gud som att titta i en bok om musik utan att någonsin lyssna på musiken. Till vilken nytta är musiken då? Musik är ju bara noter trots allt.
Eller kan man uppleva tjusningen att se solnedgång med vetenskapen som förklaringsmodell för någon som aldrig sett en sådan? Eller kan man med vetenskapen förklara hur det känns i hjärtat vid en nyförälskelse. Eller kan man med vetenskapen förklara hur det känns att se sitt nyfödda barn för första gången?

Visst kan vetenskapen tala om för oss att en viss signal substans i hjärnan blir aktiverad när vi uppelever, lycka,kärlek osv. Men man måste även uppleva det för att förstå innebörden av det.

Att förlora sitt barn i en olycka är också en "bara" en sak som sker i som en signal i hjärnan. Men vad hjälper det att veta det när sorgen är som värst? När det slitande smärtan i hjärtan är som störst.

Om vi skall titta på Gud genom vetenskapen och analysera honom, vad ser vi då? Är det naturlagarna? Den finstämda harmonin i naturlagarna? Den vackra skapelsen? Eller skall vi analysera den helige anden i molekyler? Eller hur vill du har bevisen egentligen?

När det gäller att finna Gud med hjärtat så är min syn så här.
Jag är ju av den åsikten att sann kärlek de kommer av att man självmant väljer sin partner med en fri vilja. Jag är inte så mkt för arrangerade äktenskap där två par tvingas in i ett giftemål. Sann kärlek sker på frivillig basis.

Hela det fina med Gud är att han vördnar om våran fria vilja, han vill att vi skall välja honom av egen kärlek. Han har inte skapat robotar med inprogramerad kärlek/kunskap.
Att finna Gud är att möta kärlekens källa mina vänner.
Fridens :)

8 kommentarer:

  1. "Då tror man ju inte från hjärtat. När Gud blir en vetenskap för åskådning då blir Gud som att titta i en bok om musik utan att någonsin lyssna på musiken." - Viktigt.

    Tack.

    SvaraRadera
  2. Sen så kan ju vi se Guds verk i skapelsen ändå. Och förudnras över detta. För oss är det inga problem.

    Det är ju givande att titta i boken när man härt musiken.

    Tack för dina ord.

    SvaraRadera
  3. Gott när du skriver från hjärtat! Livet är Guds gåva till dej,vad du gör med livet är din gåva till Gud! Jag tycker du verkar ha fattat det!Var välsignad mvh. L-G!

    SvaraRadera
  4. Tack LG.. Vi synes i kväll förmodar jag på mötet :)

    SvaraRadera
  5. Det som excelsis just skrev hade jag för mig att jag läste på flashback forumet...hmm.

    Nåja, keep up the good work Sleepy =P

    SvaraRadera
  6. Jo delar av detta inlägget skrev jag igår på flashback.

    SvaraRadera
  7. Snyggo.. Det var ju för att poängtera vilken del jag tyckte var särskilt bra!

    Anklaga mig för stöld.. ;)

    SvaraRadera
  8. Du får gärna ta det om du vill vettu :)

    SvaraRadera