tag:blogger.com,1999:blog-887489900067424883.post8174954960661161972..comments2023-08-17T09:29:13.884+02:00Comments on Sleepaz reflektioner: Skriftens ögon!Stefan Herczfeldhttp://www.blogger.com/profile/06356715594672637964noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-887489900067424883.post-51757320470672752932011-04-29T11:08:09.570+02:002011-04-29T11:08:09.570+02:00Brukar använda mig av flera metoder.
Bland annat s...Brukar använda mig av flera metoder.<br />Bland annat samma som ni redan räknat upp. <br />Men man får inte heller glömma att det man läser eller hör i kyrkan är Guds ord riktade till just mig, just nu. Dvs hur tolkar jag in det i min livssituation.<br />Och sen brukar det vara intressant att se inte bara vad författaren kan ha menat med en viss text i sin tid och situation, utan också vad Gud kan ha menat med det. Dvs att texten inte bara skrevs för dem då, utan också för kyrkan genom alla tider, och för oss nu, rent allmänt och personligt för mig och dig.<br />Att läsa en text och skriva ner betydelsen:<br />historiskt, bokstavligt, moraliskt, allegoriskt, allmänt och personligt - kan vara mycket intressant.<br />Då kan tex jungfrufödseln få en mängd fascinerande betydelser, dvs för mig kan det helt plötsligt betyda att min tro, min tillit till Jesus, och hur Gud lever i mig, också har tillkommit som en sorts jungfrufödsel.<br />Det var inget mina föräldrar gav mig, inget som vänner drog in mig i, utan det var Gud som föddes i mitt hjärta och kallade på mig, tills jag äntligen svarade.<br />- Må det ske med mig som du har sagt.<br /><br />Frid<br />Tobias J.Tobiashttps://www.blogger.com/profile/11152055181822058079noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-887489900067424883.post-8885632677155243012011-04-13T17:29:51.278+02:002011-04-13T17:29:51.278+02:00Det kan ju vara lite svårt att avgöra vad skribete...Det kan ju vara lite svårt att avgöra vad skribeten vill säga i vissa fall.. Beror ju också på hur texten framkommit rent historiskt. Vissa berättelser i bibeln, är ju tex snarlika med andra skrifters, tex Gilmarseposet. <br /><br />Kan ju också i vissa fall vara svårt att avgöra om det rör sig om en mytologisk aspekt, eller om det rör sig om en historisk händelse.. Tex, var det verkligen en orm som förförde Eva osv. Ja den typen av frågeställningar..<br /><br />Hoppas du tillfrisknar.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-887489900067424883.post-13481983857624369242011-04-05T17:25:06.995+02:002011-04-05T17:25:06.995+02:00Jag tror att du har en god poäng!
Annars kan man ...Jag tror att du har en god poäng!<br /><br />Annars kan man ju alltid göra det lite mer komplicerat... Då kan man börja med tre huvudperspektiv:<br />1) Vad vill skribenten säga? Hur har texten tillkommit? Vilket sammanhang?<br />2) Vad vill läsaren veta? Vilka svar söker man? Vilka frågor ställer man?<br />3) Vad har olika läsare funnit i texterna genom tiderna? Hur har texten använts? I vilka sammanhang och till vad?<br /><br />Med den infallsvinkeln finns det inga, eller andra, rätt eller fel. Frågan om skapelseberättelsen contra modern vetenskap ramlar isär i flera delar, t.ex.:<br />1) berättelsens syfte och innehåll är att tala om att det finns ett bestämt ursprung.<br />2) människor har sett att saker som kommit under tidernas gång haft någon motsvarighet i berättelsen.<br />3) människor har velat visa att berättelsen är felaktig eller saknar trovärdighet, eftersom dess ambition inte är att svara på deras frågor.<br /><br />F.ö. trodde jag att jag var återställd, och började att köra igång. Jag har fått veta och känna att så inte riktigt var fallet... Men jag gör ett nytt försök nu.Stefan Herczfeldhttps://www.blogger.com/profile/06356715594672637964noreply@blogger.com