tag:blogger.com,1999:blog-887489900067424883.post4088782739815977873..comments2023-08-17T09:29:13.884+02:00Comments on Sleepaz reflektioner: Jesus och äktenskapsbryterskanStefan Herczfeldhttp://www.blogger.com/profile/06356715594672637964noreply@blogger.comBlogger5125tag:blogger.com,1999:blog-887489900067424883.post-73007030374108341412008-08-09T20:30:00.000+02:002008-08-09T20:30:00.000+02:00Krax: Nej, det är sant. Det det finns dock någon s...Krax: Nej, det är sant. Det det finns dock någon sorts heresi som rör sig i den bibelkritiska forskningen, vars premisser jag inte riktigt kan acceptera. Gud är inte ett ok som vi behöver kasta av oss. <BR/><BR/>Men det är läge för studium snart. Det känner jag..Jacob Hjorthttps://www.blogger.com/profile/17807840526080070264noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-887489900067424883.post-67666774136172052142008-08-09T18:41:00.000+02:002008-08-09T18:41:00.000+02:00Vad håller vi på med?Kyrkan är t-r-a-n-s-c-e-n-d-e...Vad håller vi på med?<BR/><BR/>Kyrkan är t-r-a-n-s-c-e-n-d-e-n-t.<BR/><BR/>Ni många människor, hedningar, slynor, vems namn är det ni ropar till vem? Kommers och familjeliv fortgår nog, ännu en tid, så stå ni där alla mitt i er mängd av förlorade skuggor som inte vet av er, skaka era skämda gestalter i frid och bara ropa,<BR/><BR/>ropa,<BR/><BR/>ropa, ropa, ropa tills äntligen natten är här, allt är för sent, jag har redan lämnat er, fattig och fri, försvunnit i stadens innersta, underbara miljö, där klausurens sköna fasader gärdar min stråt mot det vilda solskenet, Kyrkan är där, förutan död, sakramental, och den kallar mig till sig, jag känner er ej, ni förstår: mitt namn är inte längre ert, mitt namn<BR/><BR/>är<BR/><BR/>för evigt katolskt<BR/><BR/>DESPERADON PÅ TYSTA GATAN.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-887489900067424883.post-71447801936297550642008-08-09T08:17:00.000+02:002008-08-09T08:17:00.000+02:00Excelsis:Det står en fotnot i bibel2000 om detta. ...Excelsis:<BR/>Det står en fotnot i bibel2000 om detta. Så om det är kritiskt eller ej det låter jag vara osagt. <BR/>Jag klistrar in den här:<BR/><BR/>Joh 7:53-8:11<BR/>"Avsnittet saknas i flertalet pålitliga handskrifter. Det har från början säkerligen inte tillhört Joh utan förmedlats av en tradition besläktad med de tre andra evangelierna. Att berättelsen fick sin plats i NT först på 400-talet kan bero på att den inställning Jesus här ger uttryck åt ansågs vara alltför överseende inom den äldsta kyrkan"<BR/><BR/>http://www.bibeln.se/showinfo.jsp?not=1&versid=30980Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-887489900067424883.post-8291271336330016022008-08-09T04:28:00.000+02:002008-08-09T04:28:00.000+02:00excelsis, varför bli upprörd? Sådan ömtålighet är ...excelsis, varför bli upprörd? Sådan ömtålighet är inte vidare kampduglig. Bibelkritisk forskning är jätteroligt.<BR/><BR/>Jag tillhör Ratzinger Fan Club. (Jodå, det finns på nätet.) Just så är det. Och den kritiska bibelforskningen klarifierar precis hur denna andeledning går till i detalj. Där finns alltså ingen motsättning.<BR/><BR/>Teologiskt har vi här en av de viktiga passagerna. Jesus ritar i sanden, det ser jag som en signal för suverän oberördhet.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-887489900067424883.post-34361766168356740692008-08-08T23:56:00.000+02:002008-08-08T23:56:00.000+02:00Bibelkritisk forskning är verkligen inget starkt o...Bibelkritisk forskning är verkligen inget starkt område för mig. Jag blir mest upprörd..<BR/><BR/>Jag håller med Ratzinger när han säger att eventuella tillägg är bara möjliga för att de fullkomnar skriften under den Helige Andes ledning. :)<BR/><BR/>(Jag inser att jag kanske får läsa på lite...)Jacob Hjorthttps://www.blogger.com/profile/17807840526080070264noreply@blogger.com